torsdag 5 maj 2011

Förhandsvisning av "AC/DC - Live at River Plate".



















Då satt man där, på Debaser Medis och deras lilla intima biograf. Inbjuden av eminenta AC/DC Machine slog jag mig ner på första parkett tillsammans med brodern och insöp detta rock and roll spektakel från Sydamerika.
I vanliga fall orkar jag sällan ta mig igenom en konsertfilm, utan allt som oftast slutar det med pausknappen eller att jag helt enkelt hoppar fram i låtordningen. Jag skyller på min lätt stressade natur.
Däremot blir det något annorlunda när man "tvingas" sitta ner och se hela filmen från början till slut. Mäktigast genom hela filmen är inte de 32 HD-kamerorna utan den fullkomligt apgalna publiken bestående av 60000 fans som hoppar, studsar och moshpitar under hela giget. Att ingen blev ihjältrampad måste vara ett rent under.
Vad bjuder då denna dvd på? Tja, det är ganska exakt samma show som jag själv beskådade på Stockholms stadion, nothing more nothing less, men det svänger ju utav helvete, från öppningen av "Rock and roll train" till avslutande "For those about to rock". Brian Johnson sjunger bättre än han gjort på år och dag, vilket givetvis även märktes på albumet "Black ice".
Den store lille mannen Angus, är utan tvekan den stående  begivenheten under en konsert med bandet och han visar upp en fantatsisk fysik, som så här på stor duk, blir betydligt mer påtaglig. Jag stoppar i mig äckligt mycket popcorn under filmen och fascineras av den energi han besitter, i vad som måste vara en av rock and roll världens minsta kroppar.
"The jack" är härligt nedsölad blues och T.N.T." får åtskilliga i biopubliken att skråla med precis som om de var på plats i stadion själva. Egentligen är det bara nya "Warmachine" som fortfarande känns något trist i en annars väldigt välkomponerad kompott.
"Live at River Plate" är säkerligen som en våt dröm för varje AC/DC-fan och bör givetvis ses på så stor duk som möjligt och på så hög volym som möjligt. Dock tycker jag ändå att det inte är alltför mycket som särskiljer denna film från någon annan konsertfilm. Jag menar, det finns ju inte så mycket man kan trolla med när det gäller filmningen av en konsert.
"Live at River Plate" är ute i handeln imorgon fredag.

/Niclas