tisdag 5 oktober 2010

Bokrecension

Melker Becker och Mattias Lindeblad

"Mer hårdrock - smink, läder och headbanging" 2010



Jag gillade den första boken som Becker/Lindeblad gav ut, "Hårdrock - rundgång, nitar och nackspärr". Kanske var den skriven på ett sätt som främst riktade sig mot yngre åldrar, men den hade sina ljuspunkter helt klart.
Nu är då uppföljaren här och den fortsätter i samma spår. Liknande historier förtäljs fast med andra huvudrollsinnehavare från hårdrocksvärlden och Henrik Lange har återigen bidragit med sina illustrationer, som jag nu som då, har lite svårt för. Det blir lite för mycket Kamratposten över det hela.
Språket är enkelt och visst är det kul berättelser emellanåt, men jag tycker nog att de kunde valt att berätta om sina äventyr på ett inte fullt så tonårsaktigt vis. Det tar udden av det hela för en gamling som undertecknad, men å andra sidan är den med all säkerhet inte heller skriven för min åldersgrupp.
En viss avundsjuka känner jag dock. Precis som med första boken är det här böcker som jag kunde plitat ihop själv. Jag har under de senaste 10 åren intervjuat samma band och i många fall även samma bandmedlemmar. Alla intervjuer ligger samlade i kompendium i hemmet och lär väl förbli i det formatet.
Roligast i boken är kapitlet om hur författarna "badade nakna" med Fredrik Lindström och Per Sinding-Larsen. Och ett stort plus skall ges för att kultmuskelbyggaren Thor har skrivit förordet.
"Mer hårdrock..." är en kul förströelse under några timmar, men lämnar tyvärr inga större avtryck i hjärnkontoret.

/Niclas