måndag 5 april 2010

Skivrecension

The Psychics

"The Psychics" 2009



The Psychics drämmer igång deras debutalbum med rockiga ”Portent” som doftar mycket blues, och den är riktigt skön! Sångaren Steve Owers påminner mycket om Robert Plant i Led Zeppelin och det är verkligen positivt. Bandet själva menar att de vill hedra de forna engelska rockbanden och det instämmer jag i att de åstadkommer. ”The Psychics” låter verkligen 70-tals hårdrock med mycket sväng, melodi och blues.
Jag måste erkänna att det föddes många fördomar inom mig när jag först såg detta album, allt från gubbrock till power metal flög genom mitt huvud och därför hade jag placerat dem långt ner i skivhögen. Tyvärr låter låten ”Ghosts” lite för mycket åt power hållet men jag är säkert för perfektionistisk då jag vill att dessa gubbar (jo, de är faktiskt rätt så gamla) skall spela första låten om och om. Stundtals får jag som jag vill då gubbarna med psykiska förmågor svänger igång rejält liknande husgudarna Deep Purple (lyssna t ex på låten ”21st Century Whipping Boy”).
Denna skiva rockar faktiskt och även om det inte kommer att bli någon klassiker så är den rejält uppmuntrande en regning dag. Fast skönast vore det ändå att köra denna gamla hårdrock på vinyl, då skulle känslan infinna sig ytterligare.

Betyg: 3/5

/Sara Andersson

Inga kommentarer: