lördag 26 december 2009

Lyssnar på...

"Crusader" (1984) med Saxon och drömmer mig tillbaka till tonåren. Året innan hade jag via en polare upptäckt bandet och deras slagkraftiga "Power and the glory" (1983). Vid tidpunkten något av det mest metalliska jag hört. Minns fortfarande hur öronen fladdrade när "Redline" drog igång.
Något år senare fick jag uppleva min allra första konsert då jag såg bandet live på Olympen i Lund. Vilka tider och vilken musik!
Läser just nu Andreas "Idol" Carlssons självbiografi "Live to win" och även han såg sin första konsert på Olympen. För hans del var det KISS och långt senare i livet skulle han ju komma att jobba med Paul Stanley och hans soloskiva. Dock med ett oerhört svagt resultat.
Vad jag vill komma till är just ungdomen, när livet kändes så enkelt. Just herr Carlsson skriver också om detta. Långa somrar, fester, bra musik och hela världen låg öppen för en. Nu i vuxen ålder är somrarna kortare, festerna färre, men musiken består och jag njuter lika mycket av "Crusader" som jag gjorde 1984. Tro det eller ej...

/Niclas Müller-Hansen

1 kommentar:

Steve sa...

Lyssnade igenom hela Saxon-katalogen förra månaden. Wow, Saxon är banne mig ett av mina absoluta favoritband. Både "Crusader" och "Innocence is no excuse" är trots, eller kanske tack vare, flirten med Amerika suveräna album.