måndag 15 december 2008

Volbeat är klara för Sweden Rock Festival!

Något försenat kommer här nyheten om att danska Volbeat är klara för nästa års Sweden Rock Festival. Även Eric Sardinas, H.E.A.T. och The Chair kommer till festivalen.

Volbeat som har gjort kometkarriär och numera räknas som den största musikexporten i hemlandet ihop med D.A.D. fick förra året spela på en av dom minsta scenerna på just Sweden Rock Festival och sicken miss ledningen gjorde! Jag som skulle se Coheed And Cambria samma tid som Volbeat kom knappt fram för alla som stod och skulle se danskarna spela. Jag har aldrig sett så mycket folk på en och samma gång framför Zeppelin Stage och det har förmodligen inte festivalledningen gjort heller så nu får bandet en ny chans och placeras dom inte på en av dom största scenerna denna gången så borde nog ledningen se över det dom har innanför pannbenet!
Danskarnas rockabilly-osande metall kommer jag inte missa denna gången för det svänger något hejdlöst och var gång jag hör dom blir jag ölsugen. Perfekt festivalmusik helt enkelt!

Bluesgitarristen Eric Sardinas och dom svenska pudlarna i H.E.A.T. har jag inte hört tillräckligt med än och det har jag inte gjort med The Chair heller men dom sistnämnda bara MÅSTE jag se! Dessa svenskars (och en amerikan) 70-tals osande hårdrock låter oerhört spännande och deras enda skiva är på ingång från Ginza när detta skrivs. Extra kul är det också då jag 2001 på Hultsfredsfestivalen umgicks en hel del med The Chairs sångare, Chris, som var en jävel på att dricka whiskey, utan att veta att han var sångare. Han såg knappast ut som en sångare. Undrar om han kommer ihåg mig? Jag skulle bli förvånad om han gör det med tanke på våran alkoholkonsumtion den gången!

Sweden Rock Festival ser mer och mer ut som en kanonfestival - som alltid alltså - och snart får dom ta det lite lungt med att boka bra band för annars hinner jag inte se allt som jag vill se.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: