tisdag 21 oktober 2008

Biljettdebatten går vidare...

I dagens Expressen och Aftonbladet tar dom upp det som jag pratade om i bloggen igår och det verkar som att svartabörshajarna fått ett rejält fotfäste. Inte nog med att ATG-ombud trycker ut mängder med biljetter INNAN tiden för biljettsläpp samma dag som sen säljs vidare till tillexempel biljett.nu utan det verkar även som att vissa biljettsäljarföretag kan förhandsboka biljetter upp till två veckor innan själva biljettsläppet! Hur fan är det möjligt då?
Aftonbladet fick till och med erbjudandet att köpa upp till 800 (!) stycken biljetter till Metallica i Globen.

Jag fick ingen biljett till Metallica då min polare inte fick köpa så många biljetter som Metallicas fanclub sagt från början men jag bryr mig inte för jag tycker ändå det är för dyrt för min plånbok. Men jag blir så jävla förbannad när företag kan köpa upp mängdvis med biljetter som dom sen säljer vidare till ockerpriser och dom riktiga fansen missar chansen att se sitt favoritband.
Dessutom förlorar ju banden på det för vem fan har råd med tillexempel en t-shirt eller ett turnéprogram på en konsert när man fått lägga ut 2000 spänn på en biljett till evenemanget?

Nej, enda vägen att gå är en biljett per person och gör den personlig så man måste visa upp legitimation när man skall in på arenan. Enligt vissa var det strul vid biljettinsläppet då detta prövades på bland annat Bruce Springsteen men hur svårt kan det vara? Jag går fram till biljettinsläppet, lämnar fram min biljett och min legitimation (en grej som ALLA borde äga i en eller annan form), dom kollar så namnen överensstämmer på legitimationen och biljetten och sen är man välkommen in. Hur svårt kan det vara? Lägg gärna till personnummer också för säkerhets skull säger jag!

Nåväl, man får väl vänja sig vid att i framtiden bli utan biljett till stora och populära evenemang då både landet och världen i övrigt verkar styras mer och mer av pengakåta människor som inte är rädda för att sko sig på den lilla människan och dess intressen.

Aftonbladets artiklar hittar ni
HÄR, HÄR, HÄR, HÄR och HÄR.
Expressens artikel hittar ni
HÄR.
Blabbermouth rappoterar om det
HÄR.
Även Finland verkar ha problem och mer om det hittar ni
HÄR.

/Ulf Classon

Inga kommentarer: